خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/09/13 - 10:09
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : بین الملل
مصری در سومین سمینار عالی رتبه همکاری های هسته ای ایران و اتحادیه اروپا در بروکسل:

ایران به ضوابط آژانس انرژی هسته ای پایبند است/ اروپا باید به تعهدات خود در مقابل ایران عمل کند

نماینده پارلمان ایران در سومین سمینار همکاری های هسته ای ایران و اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه ایران با پیوستن به NPT و عضویت در آژانس یکی از متعهدترین کشورهای عضو است، گفت: ایران در برجام تعهداتی داده و به همه آنها عمل کرده است، حالا اروپا باید به تعهدات خود عمل نماید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، عبدالرضا مصری نماینده مجلس شورای اسلامی در سومین سمینار عالی رتبه همکاری های هسته ای ایران و اتحادیه اروپا که سه شنبه 6 آذر در بروکسل برگزار شد، به تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای مذاکره کننده در مسئله هسته ای و توافق برجام پرداخت و گفت: ایران به تمامی تعهداتش در برجام عمل کرده و حالا نوبت اروپا است که به تعهدات خود عمل کند.











سخنرانی عبدالرضا مصری در سومین سمینار همکاری های هسته ای ایران و اتحادیه اروپا


 



متن کامل سخنرانی دکتر عبدالرضا مصری بدین شرح است:



بسم الله الرحمن الرحیم



خانم ها، آقایان، عالی جنابان، همکاران گرامی



بسیار خرسندم که در این سمینار عالی رتبه به اتفاق دو نماینده محترم مجلس شورای اسلامی ایران جناب آقای دکتر مرتضی صفاری نطنزی و سرکار خانم دکتر پروانه سلحشوری حضور یافتیم. از فرصتی که در اختیار ما نمایندگان پارلمان ایران قرار گرفت سپاسگزارم.



دنیا ناچار به استفاده از انرژی های جدید از جمله انرژی تجدیدپذیر و هسته ای است.



انرژی هسته ای بدلیل کاربردهای نظامی و غیرصلح آمیز، کشورهای جهان را بر آن داشته که ضمن استفاده صلح آمیز، مراقب عدم انحراف آن باشند. معاهده عدم تکثیر سلاح هسته ای NPT و تشکیل آژانس بین المللی انرژی اتمی به همین منظور ایجاد شده و ایران با پیوستن به NPT و عضویت در آژانس یکی از متعهدترین کشورهای عضو است که علاوه بر پایبندی به ضوابط آژانس، براساس فتوای رهبر معظم انقلاب در خصوص حرام بودن ساخت، نگهداشت و کاربرد سلاح هسته ای، شاید بتوان گفت از برجسته ترین ضوابط داخلی در ممنوعیت غیر صلح آمیز هسته ای در دنیا برخوردار است. همه شما از مذاکرات طولانی کشورهای ۱+۵ در خصوص برنامه جامع مشترک آگاهید.











سخنرانی عبدالرضا مصری در سومین سمینار همکاری های هسته ای ایران و اتحادیه اروپا


ایران، اتحادیه اروپا؛ چین، روسیه و آمریکا برنامه جامع را پذیرفتند و کشور ما با انجام تعهدات به دنیا ثابت کرد که ایران پایبند تعهدات خود بوده است و این امر مورد تأیید آژانس و گزارشات دوره ای آن و همچنین مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت. اما آمریکا با عهدشکنی و خروج یک جانبه از برجام به دنیا ثابت کرد تنها کشوری که هم بمب اتمی ساخته و هم بزرگ ترین جنایت جنگی را در به کار گیری آن مرتکب شده است، اعتقادی به ثبات و امنیت بین الملل ندارد و همواره موجب نگرانی جامعه جهانی می گردد.



امروز اتحادیه اروپا و سایر کشورهای شرکت کننده در برجام در مقابل بزرگ ترین امتحان در اذهان عمومی مردم دنیا قرار دارند. امروز همه کشورها می خواهند بدانند آیا تعهدات دو یا چند جانبه مورد احترام طرفین قرار می گیرد یا خیر؟



امروز همه دولت ها می خواهند خط مشی آینده خود را از نحوه رفتار و برخورد کشورهای متعهد به برجام تنظیم کنند، آیا می‌شود به کشورها اعتماد کرد؟ اگر اعتمادی به آمریکا نمانده آیا اروپا قابل اتکاء و اعتماد است آیا اگر یک کشوری مانند آمریکا همه تعهدات را زیر پا گذاشت اروپا می تواند استقلال خود را از تصمیمات یک جانبه آمریکا حفظ کند؟



آیا اروپا می تواند در مذاکرات آینده دنیا محل اعتماد کشورهایی قرار گیرد که اعتقادی به رعایت اخلاق سیاسی و انسانی توسط آمریکا ندارند. مردم ایران از ما نمایندگان مجلس می پرسند پس چه شده آن همه قول و قرار اروپاییان، می پرسند ما که به همه تعهدات خود عمل کردیم. می پرسند آیا اروپا تسلیم خواسته آمریکا می شود؟ عهدشکنی آمریکا محدود به برجام نمی شود. هم اروپا، هم چین، هم روسیه و همه کشورها و ملت ها این روزها شاهد عهدشکنی های زنجیرهای آمریکا و خروج این کشور از تعهدات بین المللی هستند، حتی پایبندی به تعهدات محیط زیستی هم ندارد.



آمریکا نشان داد کنوانسیون ها، قراردادهای بین المللی، تعهدات چند جانبه زمانی خوب است که سود صد در صدی و یک جانبه آن به آمریکا تعلق گیرد و اگر کوچک ترین انتفاعی برای کشورهای دیگر داشته باشد از آن خارج می شود یعنی تاریخ مصرف این نوع تعهدات بستگی به سود صد درصدی آمریکا دارد.











سخنرانی عبدالرضا مصری در سومین سمینار همکاری های هسته ای ایران و اتحادیه اروپا


امروز جامعه جهانی و خصوصا اروپا باید مرجعی برای تعهدات بین المللی باشد منهای آمریکا؛ امروز اروپا باید خود را آماده مسئولیت پذیری تعهدات بین المللی بداند، امروز جامعه جهانی می خواهد ببیند آیا اروپا از ظرفیت کافی مسئولیت پذیری و تأمین هزینه های آن که البته سیاسی خواهد بود برخوردار است؟ و برجام بهترین آزمون برای همه طرفهاست، خصوصا این که اگر قرار بود مذاکرات برجام بین ایران و آمریکا باشد قطعا ما نمی پذیرفتیم، چون آمریکا در این نوع مناسبات مردود شده است.



ما اروپا را پذیرفتیم و مذاکره کردیم. تعهداتی دادیم و به همه آنها عمل کردیم حالا اروپا باید به تعهدات خود عمل نماید. مردم ایران منتظر عمل هستند نه قول و قرارهای زمان بر. اتحادیه اروپا و همه کشورهای جهان نباید اجازه دهند سیاست های یکجانبه و بدعهدی‌های آمریکا به یک رویه در روابط بین الملل تبدیل شود و تصمیمات جهانی را با چالش، بی مسئولیتی و عدم پایبندی به توافقات مواجه سازد.



ما به اتحادیه اروپا، آژانس و همه مردم دنیا ثابت کردیم و به همه تعهدات خود در برجام عمل نمودیم و حالا گرچه دیر شده اما منتظر عمل اتحادیه هستیم. یک ضرب المثل ایرانی می گوید: دو صد گفته چون نیم کردار نیست. ما به دنیا ثابت کردیم ایران مطمئن ترین کشور در انجام تعهدات است لذا همه کشورها به استثنای رژیم غاصب صهیونیستی را به گسترش روابط تجاری، اقتصادی، فرهنگی دعوت می کنیم و اولویت خاصی برای اتحادیه اروپا قائل هستیم.



در پایان بار دیگر از همه برگزارکنندگان این سمینار و کشور میزبان به نمایندگی از پارلمان جمهوری اسلامی ایران تشکر می کنم.



والسلام علیکم و رحمه الله

  • کد خبر : 268325
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار